بهترين بازی های فكری کودکان

بهترين بازی های فكری کودکان

رشد مغز در دوران کودکی بسیار مهم است زیرا پایه و اساس رشد بعدی در زندگی را فراهم می کند. از این رو، والدین باید در کنار رشد فیزیکی روی رشد مغزی کودک تمرکز کنند. بازی های فكری برای بچه ها به عنوان تمرینی عمل می کند تا عملکرد مغز کودک را بهبود بخشد. درست مانند بدن، مغز نیز برای رشد و عملکرد بهتر به فعالیت هایی نیاز دارد. در این پست برخی از بهترين بازی های فكری کودکان بررسی شده است که نه تنها کودکان را سرگرم می‌ کند، بلکه به آنها کمک می‌ کند تا توانایی‌ های ذهنی خود را بهبود بخشند.

12 بازی فکری برتر برای کودکان

برای تمرین سلول های خاکستری و کمک به رشد شناختی کودک، می توانید فعالیت های فیزیکی، پازل ها، بازی های کلمات، بازی های بازی، معماها و سایر فعالیت ها را امتحان کنید.

هر چه مغز فعال تر باشد، بهتر رشد می کند. در اینجا چند فعالیت طراحی شده برای درگیر کردن ذهن کودک و تقویت رشد مغز ارائه شده است.

1. حدس زدن

یک بازی کلاسیک که توسط نسل‌ها انجام شده است و باعث می‌شود کودک نسبت به محیط اطراف توجه بیشتری داشته باشد و به او کمک می‌کند تا از مهارت‌های خود استفاده کند.

آنچه شما نیاز دارید: چشم، گوش، تخیل و زمان

چگونه انجام می شود:

2. وانمود کردن

بازی وانمودی به رشد مهارت‌های اجتماعی و عاطفی، توانایی‌ های تفکر و مهارت‌ های زبانی کودک کمک می‌ کند. همچنین حافظه فعال کودک را تمرین می دهد، زیرا آنها سعی می کنند شخصیت خود را حفظ کنند و بر اساس آن رفتارهای خود را نشان دهند.

آنچه شما نیاز دارید: ایده‌ها و سناریوها.

چگونه انجام می شود:

به عنوان مثال می توان به خرید در سوپرمارکت یا پزشک، بانکدار، آتش نشان و غیره اشاره کرد. با استفاده از لباس‌ ها، لوازم و اشیاء کهنه، جعبه‌ای از وسایل بسازید و در اتاق کودکان یا کلاس درس نگهداری کنید. کودکان را تشویق کنید تا از آنها برای بازی های وانمودی استفاده کنند.

3. داستان یک کلمه

این فعالیت گروهی به کودکان این امکان را می دهد که هر بار یک داستان بسازند. بازی آن‌ ها را تشویق می‌ کند تا تفکر خلاق خود را پرورش دهند.

آنچه شما نیاز دارید: فضایی برای بازی، تم ها در صورت وجود

چگونه انجام می شود:

بچه ها را به صورت دایره ای، رو به داخل و رو به روی یکدیگر قرار دهید.

به طور تصادفی یک کودک را انتخاب کنید و از او بخواهید با یک کلمه شروع کند. شما می توانید هر کلمه ای را که دوست دارید انتخاب کنید، مانند “یک بار”، “دیروز” و “ناگهان” برای شروع و کودکان باید کلمه ای را برای ادامه آن انتخاب کنند و جمله را تمام کنند.
آنها باید داستان را بسازند تا به نتیجه برسد.

4. بازی حافظه

بازی کلاسیک حافظه؛ توانایی کودک را برای یادآوری چیزهایی که اخیراً آموخته است تقویت می کند و قدرت حافظه آنها را تقویت می کند.

آنچه شما نیاز دارید: فضای بازی، فلش کارت در صورت داشتن

چگونه انجام می شود:

شما می توانید بازی را با یا بدون فلش کارت انجام دهید.

بدون فلش کارت: زمانی که در سفر هستید و فلش کارت ندارید، ایده آل است.

5. پازل

پازل ها از بهترين بازی های فكری کودکان است که می توانند به طور موثر مغز کودک را درگیر کنند و مهارت های حل مسئله و تحلیلی او را به کار ببندند. این نوع بازی همچنین هماهنگی دست و چشم و مهارت های حرکتی درشت را تقویت می کنند.

6. سودوکو

سودوکو یک پازل قرار دادن اعداد است که دارای شبکه 9×9 با اعداد در چند جعبه است. هدف بازیکن این است که اسلات های باقی مانده را با اعداد مناسب پر کند به طوری که یک عدد فقط یک بار در هر ردیف و ستون پازل ظاهر شود. بازیکن باید از اعداد 1 تا 9 برای پر کردن شبکه در کمترین زمان ممکن استفاده کند.

7. مکعب روبیک

مکعب روبیک یک ابزار عالی برای درگیر نگه داشتن کودک در سفرهای جاده ای طولانی یا زمانی که دوره انتظار زیادی وجود دارد است. هر طرف مکعب رنگ های متفاوتی دارد و در هر طرف 9 مربع کوچک وجود دارد. هدف این است که تمام مربع های همرنگ را در کمترین زمان ممکن به یک طرف ببرید. مکعب یک ابزار عالی برای تیز کردن مغز، افزایش تمرکز و بهبود آگاهی فضایی کودک است.

8. بازی ماز

آیا باید به سمت چپ بروید؟ درست؟ صبر کن، مگر ما قبلا اینجا نبودیم؟

قرار گرفتن در یک پیچ و خم واقعی هیجان انگیز است و می تواند به حس جهت گیری و مهارت های مشاهده ای کودک کمک کند. پیچ و خم های روی کاغذ به همان اندازه جالب هستند، زیرا مهارت های رشد بینایی و حرکتی، توانایی حل مسئله و رشد حرکتی ظریف را تقویت می کنند. هرچه تعداد پیچ ​​و خم هایی که کودک حل می کند بیشتر باشد، سریعتر آنها را حل می کند.

آنچه شما نیاز دارید: کتاب ها یا برگه های پازل ماز آماده، مداد و پاک کن

9. پازل های Jigsaws

حل پازل های Jigsaws برای بچه های کوچکتر ساده و آسان است. آنها همچنین با تقویت مهارت های حل مسئله، ادراک بصری و آگاهی فضایی، همراه با مهارت های حرکتی ظریف، به رشد شناختی کودک کمک می کنند. پازل های مدل Jigsaws مهارت های تشخیص شکل کودک و توانایی بازسازی آنچه را که می بینند با کنار هم قرار دادن تمام قطعات بهبود می بخشد. این نوع پازل ها معمولاً 20-30 قطعه دارد. می‌ توانید پازل‌ های بزرگ‌تر و پیچیده‌ تر را با تکه‌ های بیشتر برای بچه‌ های بزرگتر و نوجوانان امتحان کنید.

10. معما

بهترين بازی های فكری چیزی جز معماهایی نیستند که شما را به فکر فرو می برند. بازی های فکری اغلب در قالب یک سوال شما را وادار می کنند تا با کمک سرنخ هایی که در خود سوال وجود دارد، پاسخ را استنباط کنید. در اینجا چند نمونه از بازی فکری برای کودکان آورده شده است.

  1. چه چیزی متعلق به شماست اما فقط توسط دیگران استفاده می شود؟ پاسخ: نام شما
  2. چرا مردی که در اسکاتلند زندگی می کند نمی تواند در انگلستان دفن شود؟ جواب: چون او زنده است و ما فقط مردگان را دفن می کنیم.
  3. یک کامیون به روستایی رفت و با چهار ماشین برخورد کرد. چند وسیله نقلیه به روستا رفتند؟ پاسخ: یک کامیون
  4. به من غذا بده، و من رشد خواهم کرد. به من آب بنوشید تا بمیرم. من کی هستم؟ جواب : آتش

فعالیت‌ های بدنی و تمرین‌ هایی که روی مغز کار می‌ کنند

همه بازی هایی که روی مغز کار می کنند نیازی به نشستن در یک مکان ندارند. در اینجا چندتا از بهترين بازی های فكری کودکان وجود دارد که شما را از نظر جسمی و روحی مناسب نگه می دارد.

11. بازی جنگا

برداشتن و روی هم گذاشتن قطعات ممکن است یک فعالیت ساده برای بچه ها به نظر برسد. اما این پتانسیل را دارد که رشد اولیه مغز را تقویت کند و در عین حال مهارت های حرکتی ظریف و هماهنگی دست و چشم کودک را بهبود بخشد. برداشتن اقلام انگشتان را تمرین می دهد در حالی که عمل قرار دادن آنها بر روی اشیاء دیگر هماهنگی دست و چشم را تمرین می کند. در حالی که باید مراقب باشید که با برداشتن قطعه برج را ویران نسازید.

12. جستجوی نقشه محله

ترسیم نقشه آسان نیست. اما چه کسی در مورد یک نقشه گنج یا حتی یک نقشه جهان صحبت می کند؟ ما فقط می خواهیم که کودک نقشه محله خود را روی یک کاغذ بکشد. این فعالیت با هدف ارتقای دانش آنها در مورد محیط اطرافشان انجام می شود.

آنچه شما نیاز دارید: کاغذهای اندازه A3 یا A4، مداد و پاک کن، خط کش، مداد رنگی یا خودکار طراحی

چگونه انجام می شود:

رشد مغز در کودکان به اندازه رشد جسمانی آنها مهم است. انجام بازی یکی از چندین عاملی است که بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. فعالیت هایی، از جمله پازل، بازی با کلمات یا معماها، به درگیری بهتر مغز کمک می کند، بنابراین مهارت های شناختی را بهبود می بخشد. بهترين بازی های فكری کودکان که در این پست معرفی شده؛ برای گروه های سنی مختلف مناسب است. آنهایی را انتخاب کنید که مناسب فرزندانتان هستند و به آنها کمک کنید تا ذهن خود را بیش از پیش تمرین کنند. همچنین، در حین انجام این بازی ها، اجازه ندهید که یک کار به نظر برسد. سرگرمی را زنده نگه دارید زیرا کودکان زمانی که از چیزی لذت می برند بهتر یاد می گیرند.

خروج از نسخه موبایل