فواید تاب بازی برای کودکان

فواید تاب بازی برای کودکان

وقتی کودک هستید، هیچ احساسی در دنیا بالاتر از پرواز در هوا روی تاب نیست. نسیمی که به صورت شما می‌ وزد و هیجان تاب خوردن، بخش ارزشمندی از دوران کودکی است. اما این پایه محبوب زمین بازی؛ برای سلامت و رشد کودک شما نیز مفید است. طبق آکادمی اطفال آمریکا، تجهیزات زمین بازی، از جمله تاب، به اندازه زمان حضور در یک کلاس رسمی بر رشد کودک تأثیر دارد. در این مقاله فواید تاب بازی برای کودکان را به طور کامل بررسی کرده ایم.

تاب کودک چیزی بیش از یک سرگرمی رایگان است – اگرچه این نیز یک مزیت بزرگ است! همچنین یک راه عالی برای کودکان برای انجام تمرینات مورد نیاز بدن و مغزشان است. تاب خوردن سرگرم کننده است. بیشتر بچه ها وقتی به پارک می رسند فورا به سمت تاب می دوند. چیزی که بسیاری از والدین متوجه نمی شوند این است که تاب خوردن فواید جسمی زیادی دارد که می تواند به رشد و تکامل آنها کمک کند.

فواید فیزیکی تاب خوردن

تاب خوردن با آموزش آگاهی بدن، کمک به مهارت های حرکتی و هماهنگی، بیرون بردن آنها و کاهش استرس به بچه ها کمک می کند. در بخش‌های زیر فواید تاب خوردن برای کودکان را توضیح خواهیم داد:

1. آموزش آگاهی بدن

یکی از مزایای فیزیکی تاب خوردن بهبود آگاهی بدن است، که درک کودک شما از حرکاتی است که بدنش می تواند و باید انجام دهد. تاب خوردن چگونه این کار را انجام می دهد؟ در مفاصل بدن شما گیرنده هایی وجود دارد که وقتی فعال می شوند، مکان آن مفاصل را نشان می دهند. بنابراین، هنگامی که کودک شما پاهای خود را بر روی یک تاب پمپاژ می کند، بدن او نیز به حرکت مفصل خود توجه می کند.

چرخاندن همچنین سیستم دهلیزی را که در اعماق گوش داخلی قرار دارد درگیر می کند. این سیستم مسئول قرارگیری بدن در فضا و نحوه واکنش آن به نیروی گرانش است. به عبارت دیگر، ایستادن و ماندن. از آنجایی که تاب خوردن یک حرکت رفت و برگشتی است، بدن شما دائماً درک خود را از محل قرارگیری تنظیم می کند، و به مغز شما اجازه می دهد تا درک کند که چگونه بدن خود را در موقعیت خود نگه دارد، زیرا گرانش آن را فشار می دهد و می کشد.

2. مهارت های حرکتی و هماهنگی

تاب خوردن همچنین به کودکان کمک می کند تا هماهنگی خود را توسعه دهند زیرا تاب خوردن به کودکان نیاز دارد که چندین گروه عضلانی را همزمان درگیر کنند. آنها باید عضلات شکم خود را درگیر کنند تا در مرکز تاب عمودی بمانند و باید از پاهای خود برای حفظ حرکت تاب استفاده کنند. بازوهای آنها نیز در حالی که روی طناب ها یا زنجیرهایی که تاب را روی قاب آن نگه می دارند، درگیر می شوند.

از آنجایی که آنها در حین تاب خوردن ماهیچه های خود را درگیر می کنند، آن عضلات را نیز ورزش می دهند و آنها را قوی تر می کنند و باعث می شود تاب خوردن ورزش خوبی باشد. عضلات قوی تر به آنها کمک می کند تا در سایر فعالیت های بدنی شرکت کنند. و البته، از آنجایی که آنها این گروه‌های عضلانی را درگیر می‌کنند، نسبت به همتایان کم‌تحرک خود انرژی می‌سوزانند و سالم‌تر می‌مانند.

3. گذراندن وقت در خارج از خانه

معمولاً تاب‌ ها در زمین‌ های بازی هستند و زمین‌ های بازی نیز بیرون از خانه قرار دارند. فواید فیزیکی بازی در فضای باز در کودکان بسیار زیاد است. کودکانی که خارج از خانه بازی می کنند، در حین دویدن، پریدن، فشار دادن، کشیدن و بالا رفتن، تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی بیشتری دریافت می کنند. استخوان ها و ماهیچه های آنها تقویت می شود. به همین دلیل، کودکانی که زمان منظمی را صرف بازی در فضای باز می‌کنند، کالری بیشتری می‌سوزانند، که خطر ابتلا به چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. ما برای کمک به کودکان و والدین، نوسانات نسل و نوسانات تیمی را ارائه می دهیم.

علاوه بر این، کودکانی که بیرون بازی می کنند ویتامین D بیشتری دریافت می کنند که یک ماده مغذی ضروری برای جلوگیری از بیماری و ساختن استخوان های قوی است. در واقع، کودکانی که بیرون از خانه بازی می کنند در خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های مزمن دوران کودکی هستند.

4. کاهش استرس

بیشتر بچه ها آگاهانه به استرس یا نقشی که در سلامت و تندرستی کلی آنها ایفا می کند فکر نمی کنند. اما تاب خوردن در واقع می تواند به آرام کردن کودکان بیش از حد یا مضطرب کمک کند. چرا تاب خوردن آرامش بخش است؟ درست مانند گذراندن یک ساعت در یک بانوج می تواند یک بزرگسال مضطرب را آرام کند، حرکت رفت و برگشت تاب خوردن می تواند کودکی را که روز سختی را پشت سر گذاشته است یا در مدرسه یا در حین فعالیت دیگری تحریک شده است، آرام کند.

همراه با فواید فیزیکی تاب خوردن فواید متعددی برای مغز دارد. وقتی کودک شما در آن چرخش است، چیزی فراتر از ورزش فیزیکی انجام می شود. در مغز آنها نیز اتفاقات زیادی می افتد.

فواید شناختی تاب خوردن برای کودکان

مزایای تاب خوردن برای کودکان شامل کمک به رشد اجتماعی، بهبود مهارت های حسی، افزایش دامنه توجه و بهبود خلق و خو می شود. در بخش‌های بعدی این فواید شناختی را برای بچه‌ها توضیح خواهیم داد.

1. توسعه اجتماعی

صرف زمان بازی روی تاب و سایر وسایل زمین بازی به کودکان کمک می کند تا اشتراک گذاری را یاد گرفته و به نوبت با یکدیگر تعامل داشته باشند. آنها با هم بازی می‌ سازند و به گونه‌ ای اجتماعی می‌ شوند که به مغزشان کمک می‌ کند یاد بگیرد که چگونه با سایر کودکان هم سن خود رفتار کند. برای یک بزرگتر، به نظر می رسد که آنها تنها در حال دویدن هستند. اما آنچه در واقع اتفاق می‌ افتد این است که کودکان در حال تمرین برقراری ارتباط با یکدیگر، بیان کلامی ایده‌ها و علایق خود هستند و یاد می‌ گیرند که چگونه برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنند. حتی زمانی که این تعامل ضعیف می‌ شود و درگیری در زمین بازی رخ می‌ دهد، بچه‌ ها یاد می‌گیرند که چگونه درگیری را مدیریت کنند.

چگونه تاب به طور خاص این کار را انجام می دهد؟ در مورد آن اینگونه فکر کنید – کودک شما به زمین بازی می رسد و مستقیماً به سمت مجموعه تاب می رود. اما تاب ها همه اشغال شده اند. کودک شما منتظر لحظه ای می ایستد که کودک دیگری از تاب ها پایین بیاید. در این لحظه، هم صبر را تمرین می‌کنند و هم اینکه چگونه نوبت بگیرند.

2. بهبود مهارت های حسی

کودکی که تمام وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کند، تنها این شانس را دارد که دو مهارت حسی – بینایی و شنوایی – را توسعه دهد. وقتی بچه ها بیرون بازی می کنند، می توانند هر هفت مهارت حسی را توسعه داده و تقویت کنند. این شامل حواس حس عمقی، سیستم دهلیزی، لامسه، شنوایی، بینایی، بویایی و حتی چشایی است. از آنجایی که به کل بدن و حرکت کنترل شده کودک نیاز دارد، بازی فعال مانند تاب خوردن، راه خوبی برای رشد حس عمقی کودکان است که شامل آگاهی بدن و حس دهلیزی است که شامل جهت گیری فضایی و تعادل است.

کودکان هنگام بازی در بیرون از حواس دیگر خود نیز استفاده می کنند. آنها برگها و کرمها و درخت کاج را لمس می کنند و یاد می گیرند که چه احساسی دارند. صدای پرندگان و هواپیما و ماشین ها را می شنوند. درختان و بوته های زیبای اطراف خود را می بینند. آنها دوستان خود را تماشا می کنند و توانایی نگاه کردن سریع از یک شخص یا چیز به شخص دیگر را توسعه می دهند. بوی علف و گل تازه بریده شده را استشمام می کنند.

همه اینها چه ربطی به تاب خوردن دارد؟ بچه ها عاشق تاب خوردن هستند. این یک امتیاز بزرگ برای کودکان است. اگر کودک شما به تاب خوردن علاقه مند است، آنگاه تمایل بیشتری به رفتن به زمین بازی، رفتن به بیرون برای بازی یا شرکت در فعالیت های دیگر در فضای باز به غیر از تاب خوردن دارد. همانطور که تاب می خورند، حواس خود را درگیر می کنند و همه چیز را در اطراف خود پردازش می کنند.

3. افزایش دامنه توجه

تاب خوردن یک راه عالی برای کمک به تمرکز کودکان است. در واقع، این یک فعالیت بسیار توصیه شده برای کودکانی است که مبتلا به ADHD تشخیص داده شده اند، زیرا عمل تاب خوردن به کودکان کمک می کند تا مغز خود را مجدداً متمرکز کنند تا در سایر فعالیت های ساختارمندتر شرکت کنند.

به طور کلی، کودکانی که وقت خود را در بیرون از خانه می گذرانند، کنجکاوتر هستند، مدت طولانی تری در کار می مانند و در بازی های خودگردان بهتر هستند. با تشویق فرزندتان به تاب خوردن و گذراندن وقت در بیرون، به او کمک می‌ کنید تا مهارت‌ های مورد نیاز خود را در کلاس درس پرورش دهد.

4. خلق و خوی بهتر

تحقیقات نشان داده است که بازی در بیرون باعث بهبود خلق و خوی کلی کودک می شود. بچه ها وقتی در معرض نور خورشید و هوای تازه قرار می گیرند خوشحال تر می شوند. چرا؟ نور خورشید بخشی از مغز که مسئول احساس شادی است را تحریک می کند. علاوه بر این، افرادی که زمانی را در خارج از خانه می گذرانند، نسبت به افرادی که در خانه می مانند، شادتر هستند و خلق و خوی مثبت تری دارند. تشویق فرزندتان به بازی بیرون از خانه، از جمله تاب خوردن، به او کمک می کند تا در معرض چیزهایی قرار بگیرد که خلق و خوی او را بهبود می بخشد. و چه کسی بچه شادتر نمی خواهد؟

چگونه تاب خوردن برای کودکان با نیازهای خاص مفید است؟

همه مزایایی که برای تاب خوردن فهرست کرده‌ایم برای کودکان در سراسر جهان اعمال می‌شود. این یک فعالیت بسیار مفید برای هر کودک در هر سنی است. اگر کودکی با نیازهای ویژه دارید، ممکن است تعجب کنید که چگونه فرزندتان در این تصویر جا می‌شود. از این گذشته، همه کودکان از نظر فیزیکی قادر به تاب خوردن در یک تاب سنتی زمین بازی نیستند. بنابراین مزایای تاب برای موقعیت منحصر به فرد فرزند شما چیست؟

1. مزایای حسی

تاب خوردن یک راه عالی برای تحریک سیستم گیرنده نور و دهلیزی است. سیستم گیرنده نور مسئول چگونگی پردازش نور دریافتی از طریق چشم توسط مغز است. سیستم دهلیزی در داخل مجرای گوش قرار دارد و مسئول پردازش تعادل و آگاهی بدن از جایی است که در فضا است. بنابراین برای کسی که مشکلات حسی دارد چه معنایی دارد؟

کودک مبتلا به مشکلات حسی ممکن است با پردازش ورودی حسی مشکل داشته باشد. پس تاب چه کاری انجام می دهد؟ وقتی یک کودک تاب می خورد، بدن او اساساً باید تمام حواس را به یکباره درگیر کند. نور اطراف آن‌ها، صدای بچه‌های دیگر در حال بازی یا رفت‌وآمد در اطراف، احساس باد روی صورت‌شان و احساس درگیر شدن ماهیچه‌هایشان هنگام حرکت تاب به جلو و عقب – همه این‌ها هنگام تاب خوردن وجود دارند. هرچه بیشتر این کار را انجام دهند، مغز و بدنشان بیشتر می تواند حواس خود را درگیر کند و به احساس هر یک از آنها بیشتر عادت کند.

با گذشت زمان، مغز آنها به پردازش همه این تجربیات عادت می کند و کودکی که دارای مسائل حسی است در مدیریت آنها بدون تحریک شدن مهارت بیشتری پیدا می کند.

2. بهبود دامنه توجه

قبلاً به این موضوع اشاره کردیم، اما برای کودکان با نیازهای ویژه، تأثیر تاب خوردن بر دامنه توجه آنها می تواند بسیار گسترده باشد. از آنجایی که تاب خوردن تجربیات حسی بسیاری را به طور همزمان تحریک می کند، نیازهای حسی کودک شما ممکن است با تاب خوردن برآورده شود. این بدان معناست که سایر رفتارهای کاهش دهنده حس مانند بی قراری یا بیش فعالی را می توان کاهش داد. از آنجایی که تاب خوردن جریان خون به مغز را افزایش می دهد، به کودکان کمک می کند تا توجه خود را به جایی که متعلق به آن است متمرکز کنند. چند دقیقه تاب خوردن می‌تواند باعث افزایش توجه چند ساعته در کودکی شود که در تلاش برای تمرکز است.

3. اثرات آرام بخش

تعجب می کنید که چرا تاب خوردن باعث آرامش می شود؟ تاب خوردن یک حرکت آرام بخش است، به خصوص برای کودکانی که مستعد آب شدگی و اضطراب زیاد هستند. تاب خوردن باعث ترشح اندورفین در بدن می شود که باعث می شود کودکان احساس شادی و تمرکز بیشتری داشته باشند. زمانی که آنها احساس آرامش و خوشحالی می کنند، کمتر احتمال دارد دچار فروپاشی یا عصبانیت شدید شوند. حتی با وجود اینکه تاب خوردن راهی عالی برای کمک به کودکان برای احساس هوشیاری بیشتر است، اما همچنین راهی عالی برای کمک به کودک با نیازهای خاص قبل از خواب است.

تاب برای کودکان با نیازهای خاص

اگر کودکی با نیازهای ویژه دارید، نیازها یا توانایی‌های فرزندتان ممکن است همیشه با یک تاب زمین بازی سنتی یا محیط زمین بازی عمومی مطابقت نداشته باشد. بنابراین چگونه می توانید به فرزندتان کمک کنید تا در عین حال که او را ایمن نگه دارید، مزایای تاب خوردن را تجربه کند؟

1. نوسانات حسی

تاب حسی تابی است که می توانید آن را در خانه نصب کنید تا کودکتان هر زمان که نیاز داشت از آن استفاده کند. فرزند شما می‌تواند از یک نوسان حسی برای جلوگیری از فروپاشی استفاده کند – یا در صورت وقوع دوباره کنترل را به دست آورید. زمانی که در تلاش برای تمرکز روی تکالیف خانه یا کاهش بروز رفتارهای کاهش دهنده حسی مانند تکان دادن یا کف زدن هستند، می توانند در تاب بنشینند. یک کودک می تواند از یک نوسان حسی به سادگی استفاده کند تا به او کمک کند در صورتی که تحت تأثیر دنیای اطراف خود قرار گرفته باشد، آرام شود.

2. صندلی های چرخشی شامل

نوسانات حسی گزینه بسیار خوبی هستند، اما می توانند گران باشند، و فاقد مزایایی هستند که کودکان از حضور در بیرون و اطراف کودکان دیگر می برند. اینجاست که یک صندلی چرخشی فراگیر وارد بازی می شود. صندلی چرخشی فراگیر یک تاب مخصوص است که می تواند در هر زمین بازی عمومی نصب شود تا فواید فیزیکی، عاطفی و اجتماعی ناشی از تاب خوردن را برای کودکان با توانایی های مختلف فراهم کند.

تاب خوردن با مجموعه تاب های توی سان

توی سان طیف گسترده ای از تاب های بازی را ارائه می دهد که برای منازل، مهدکودک ها، مدارس و… طراحی شده اند. تمامی محصولات ما با در نظر گرفتن بالاترین استانداردهای ایمنی طراحی شده اند.

خروج از نسخه موبایل