بلاگ, روانشناسی اسباب بازی ها

نقش بازی در یادگیری کودکان

یکی از مهم‌ ترین و بهترین راه‌ها جهت یادگیری کودکان، بازی است. از این‌ رو در اغلب کشورهای جهان، به‌ خصوص کشورهای درحال توسعه، از این روش برای یادگیری کودکان شان بهره می‌گیرند. نقش بازی در یادگیری کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در اکثر صحنه‌های زندگی نیز می‌توانید آن را مشاهده کنید. در واقع بهتر است بدانید که یادگیری فقط آموختن یک مهارت خاص یا مطالب درسی نیست؛ بلکه یادگیری باید رشد شخصیتی، رشد هیجانی و تعامل اجتماعی انسان را نیز به همراه داشته باشد.

بازی‌های مؤثر می‌توانند مهارت یادگیری در کودکان را بسیار ارتقا دهند. البته بازی باید به‌ صورت صحیح به کودکان آموزش داده شود تا آن‌ها نیز بتوانند با استفاده از آن‌‌ها به مهارت‌های بیشتری دست یابند. در این‌ میان، والدین نقش بسیار مهمی دارند و باید به‌ خوبی آموزش‌های لازم را به کودکان‌شان یاد بدهند تا کودکان بتوانند با کسب آگاهی بیشتر به بازی کردن بپردازند و یادگیری برخی فرآیندها و آموزش‌ها نیز برای‌شان دل‌نشین‌تر شود.

دقت داشته باشید که بازی کردن فقط با استفاده از اسباب‌ بازی‌های گران‌ قیمت انجام نمی‌شود. بلکه شما می‌توانید خودتان به راحتی با کودکان‌تان در خانه بازی کنید و از وسایلی که در دسترس‌تان است بهره بگیرید. در هر صورت اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست بی‌آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

کودکان چگونه از بازی کردن مهارت‌های جدیدی یاد می‌گیرند؟

به‌ طور معمول اغلب کودکان تفاوت بین بازی کردن و یادگیری را خیلی خوب درک نمی‌کنند و تا زمانی‌ که آن‌ها از انجام دادن کاری که مشغول آن هستند لذت ببرند، تمامی آموزش‌ها را به‌ خوبی قبول می‌کنند. در واقع اگر بازی کردن برای کودکان بسیار جذاب باشد، تمام آموزش‌هایی را که از طریق آن قرار است یاد بگیرد را با شوق بالا می‌پذیرد.

بعضی از والدین، نقش بازی در یادگیری کودکان را اصلا جدی نمی‌گیرند و بر این باورند که تنها با فرستادن کودکان‌شان به کلاس‌های مختلف می‌توانند مغز آن‌ها را از اطلاعات سطحی پر کنند یا این که به کشف استعدادهای‌شان کمک کنند. در حالی‌ که به‌ سادگی با استفاده از بازی کردن، می‌توان به پیشرفت مهارت‌های کودکان کمک بسیار زیادی کرد.

بازی با این که اغلب جنبه سرگرمی دارد اما افراد زیادی از آن جهت آموزش دادن مهارت‌های مختلف نیز بهره می‌گیرند. در برخی کودکان بیشتر از درس‌ خواندن و مطالعه کتاب‌های مختلف، از طریق انجام دادن بازی مهارت‌های لازم را به دست می‌آورند زیرا در حین بازی کردن، کودکان می‌توانند بدون فشار و با خواست خود مطالب ضروری را یاد بگیرند.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

 

به‌ طور معمول اغلب مربیان دبستان یا مهدکودک، از طریق بازی‌های تخیلی، کارکردی، آموزشی و… آموزش‌های لازم را به کودکان یاد می‌دهند. کودکان نیز در این شرایط با ذوق و شوق بیشتری مهارت‌ها را یاد می‌گیرند و از خود علاقه زیادی نشان می‌دهند. بازی در مهدکودک‌ها به‌ عنوان بخش عظیمی از برنامه درسی است که مربیان با مهارت بسیار بالایی کار خود را انجام می‌دهند و کمک می‌کنند کودکان از این طریق بتوانند موارد و دروی لازم را به‌ سادگی یاد بگیرند.

بازی کردن مزایای بسیار زیادی برای کودکان دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل؛ افزایش رشد ذهنی، درک و فهم اتفاق‌ها و مهارت‌ها، تقویت قوه‌ تخیل و ابتکار، افزایش قدرت تفکر، افزایش تمرکز، گسترش نیروی اراده، کمک به مقابله با مشکلات و واکنش نشان دادن سریع، می‌شود.

دقت داشته باشید که شناخت نقش بازی در یادگیری کودکان، به شما کمک می‌کند تا یادگیری را برای آن‌ها به یک مشکل بزرگ تبدیل نکنید. در واقع اگر آموزش‌های لازم را به کودکان با استفاده از بازی کردن یاد بدهید، آن‌ها همیشه برای یادگیری مشتاق هستند و دوست دارند چیزهای جدیدتری را یاد بگیرند.

بازی‌ها تا حدود زیادی خلاقیت و قوه‌ تخیل در کودکان را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند کودکان دنیای اطراف خود را بهتر کشف کند. بهتر است بدانید که اغلب بازی‌های گروهی به کودکان کمک می‌کنند تا با نقش‌های دیگران و خود بهتر آشنا شوند و بتوانند در آینده ارتباط بهتری در جامعه با دیگران برقرار کنند.

بهتر است توجه داشته باشید که کودکان نباید خیلی سراغ بازی‌های رایانه‌ای و کامپیوتری بروند زیرا این بازی‌ها به‌ طور معمول اثرات مخربی را بر روی ذهن کودکان به‌ جای می‌گذارند و عوارض بسیار زیادی دارند. از این‌ رو پیشنهاد می‌کنیم به‌ جای بهره گرفتن از این‌ گونه بازی‌ها، سراغ بازی‌هایی بروید که کمک کنند جنب و جوش کودکان‌تان بیشتر شود و تحرک بیشتری هم داشته باشند.

نقش بازی در یادگیری کودکان

چند نمونه بازی مناسب کودکان برای یادگیری بهتر مهارت‌ها

  • بازی هوپ

بازی هوپ در واقع یک بازی بی‌نظیر است که تمرکز و دقت کودکان را بسیار بالا می‌برد. این بازی علاوه‌ بر کمک به یادگیری بهتر کودکان، باعث می‌شود آن‌ها بسیار سرگرم شوند و یک رقابت سالم با دیگران داشته باشند. برای انجام دادن این بازی مفید باید 2 نفر یا بیشتر از 2 نفر باشید.

ابتدا باید شما یک دسته از مجموعه اعداد مثلا (1 تا 50) را در نظر بگیرید. نفر اول بازی را با گفتن شماره 1 آغاز می‌کند، نفر دوم با گفتن شماره 2، نفر سوم با گفتن شماره 3 و… هر کدام از افراد بازیکن که به شماره‌های 5، 10، 15، 20 و… برسند باید به جای گفتن شماره، کلمه هوپ را بگویند. در صورتی‌ که کودکان هنگام گفتن شماره یا واژه هوپ، مکث کردند و اشتباه گفتند باید از دور مسابقه خارج شوند.

با خارج شدن آن شخص از بازی، باید دوباره بازی را از ابتدا شروع کنید. تا آخر بازی به همین صورت ادامه دارد و آخرین نفری که در بازی بماند، به‌ عنوان برنده مسابقه شناخته می‌شود.

  • رنگ آمیزی و درست کردن کار دستی

از آن جایی‌ که نقش بازی در یادگیری کودکان بسیار بالا است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از رنگ‌آمیزی یا درست کردن صنایع دستی مختلف، کودکان خود را سرگرم کنید. با این کار شما علاوه‌ بر سرگرم کردن کودکان، حس کنجکاوی و خلاقیت بیشتر را در آن‌ها ایجاد خواهید کرد. در این شرایط اغلب کودکان با ذوق و شوق بیشتری خود را سرگرم می‌کنند.

شما می‌توانید کاغذ رنگی‌های مختلف، قیچی‌های مناسب کودکان، چسب و دیگر وسایل تزیینی را در اختیار کودکان‌تان قرار دهید و از آن‌ها بخواهید که با توجه به خلاقیت خودشان، یک کاردستی زیبا درست کنند. یا این‌ که می‌توانید از کتاب‌های رنگ‌آمیزی کمک بگیرید. این کتاب‌ها دقت کودکان را تا حدود زیادی افزایش می‌دهند و حس آرامش بخشی را هم به آن‌ها منتقل می‌کنند.

  • بازی هفت سنگ

یکی دیگر از بازی‌های جذابی که می‌توانید با کودکان‌تان انجام دهید؛ بازی هفت‌ سنگ است. این بازی کمک می‌کند کودکان‌تان مهارت‌های مربوط به ریاضی را بهتر یاد بگیرید، مثلاً شما می‌توانید از آن‌ها بپرسید که برای انجام بازی چند سنگ لازم است یا این‌ که بعد از زدن سنگ‌ها بپرسید که چند سنگ افتاده‌ است. در واقع با این پرسش و پاسخ‌ها می‌توانید ذهن کودکان‌تان را به چالش بکشید و آن‌ها نیز از فکرشان بیشتر استفاده کنند.

دسترسی سریع:‌ ماشین و موتور شارژی

سخن پایانی

قطعا تا این قسمت از مطلب با نقش بازی در یادگیری کودکان به‌ خوبی آشنا شده‌اید. بازی کردن در واقع جزو بهترین فعالیت‌هایی است که کودکان می‌توانند انجام دهند و با کمک آن مهارت‌های زیادی را یاد بگیرند. اغلب بازی‌ها بین شما و کودکان‌تان تعامل بیشتری ایجاد می‌کنند و همچنین اعتماد به‌ نفس آن‌ها را افزایش می‌دهند. از این‌ رو اگر نگران یادگیری فرزندان‌تان هستید، بهتر است حتما با آن‌ها بازی کنید و سراغ لازی‌های مفیدی همچون؛ پازل، شطرنج، جورچین، ساختمان سازی و… بروید.

توی سان، فروشگاه خرید اینترنتی اسباب بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *