بلاگ, روانشناسی اسباب بازی ها

انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

اسباب‌ بازی‌ها به شکل ویژه‌ای در زندگی و رشد کودک، تأثیر می‌گذارند. در واقع کودکان با استفاده از اسباب‌ بازی‌ها می‌توانند برای مدت طولانی سرگرم شوند و اوقات خود را با خوشی سپری کنند. بچه‌ها با کمک اسباب‌ بازی‌ها، دنیای اطراف خود را بهتر می‌شناسند و مهارت‌های جدید و تازه‌ای را کشف می‌کنند. از این‌ رو انتخاب اسباب‌ بازی مناسب کودک ، باید با توجه به یک‌سری نکات مهم صورت بگیرد. انتخاب یک اسباب‌ بازی مناسب، برای سلامت روان کودک اهمیت زیادی دارد و باید با توجه به توانایی‌های مختلف کودکان‌تان، آن‌ها را انتخاب کنید.

کودکان با اسباب‌ بازی‌های خود، بازی‌های مختلفی را انجام می‌دهند و همین امر موجب می‌شود رشد آن‌ها بهتر صورت بگیرد. در واقع بازی کردن یکی از مهم‌ترین عواملی است که در پرورش مهارت‌های جسمی، ذهنی و اجتماعی کودک تاثیر زیادی دارد. از این‌ رو اگر می‌خواهید با مهم‌ترین نکات برای انتخاب اسباب‌ بازی کودکان‌تان بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما بمانید و به مطالب ذکر شده در این مقاله توجه کنید.

دسترسی سریع: موتور شارژی

ویژگی‌های انتخاب اسباب‌ بازی مناسب برای کودک

  • سرگرم ‌کننده باشد

در واقع اسباب‌ بازی مورد نظرتان باید به‌ گونه‌ای باشد که بتواند به‌ خوبی کودکان‌تان را سرگرم کند. کودکان معمولاً علاقه زیادی به چسباندن، جدا کردن و اضافه کردن قطعات اسباب‌ بازی به یکدیگر دارند. بنابر این توصیه می‌کنیم از اسباب‌ بازی‌هایی بهره بگیرید که کودکان بتوانند با استفاده از آن‌ها، بازی‌های زیادی را انجام دهند و به‌ خوبی خود را با آن‌ها سرگرم کنند. از این‌ رو می‌توانید سراغ بازی‌های ساخت‌ و ساز مانند بلوک‌های پلاستیکی یا چوبی متراکم، پازل، شن بازی و چینه‌های مختلف بروید و از آن‌ها بهره بگیرید. این بازی‌ها باعث می‌شوند تخیل کودکان‌تان تا حدود زیادی پرورش یابد و مهارت حل مسئله نیز در آن‌ها بهتر رشد کند.

  • مناسب بودن برای سنین مختلف

یک اسباب‌ بازی مناسب، معمولاً در مراحل مختلف رشد کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تمام سنین مناسب است. مثلا شما می‌توانید از اسباب‌ بازی‌های بهره بگیرید که بیشتر جنبه آموزشی دارد زیرا بازی با این نوع اسباب‌ بازی‌ها خیلی خسته‌ کننده نیست و کودکان می‌توانند برای مدت بیشتری خود را با آن‌ها سرگرم‌ کنند. کودکان معمولاً در سنین بالاتر درک بیشتری از محیط اطراف خود دارند و می‌توانند بهتر از اسباب‌ بازی‌های‌شان استفاده کنند. از این‌ رو پیشنهاد می‌کنیم سراغ اسباب بازی‌های فکری بروید و با کمک آن‌ها، ذهن کودکان‌ خود را فعال‌تر کنید.

  • کمک به افزایش مهارت حل مسئله

همان‌ طور که گفته شد؛ انتخاب اسباب بازی مناسب کودک ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا این اسباب‌ بازی‌ها می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در زندگی و یادگیری مهارت در کودکان داشته باشند. بازی و اسباب‌ بازی به کودکان این فرصت را می‌دهند تا بتوانند بهتر مهارت‌های لازم را یاد بگیرند. اغلب اسباب‌ بازی‌هایی که به کودکان اجازه می‌دهند روش‌های جدید و تازه‌ای را کشف کنند، مهارت تفکر و حل مسئله را در آن‌ها نیز پرورش می‌دهند.

در واقع این نوع بازی‌ها به کودکان‌تان کمک می‌کنند دائم در معرض حل مساله قرار بگیرند و بتوانند بهتر بر ترس خود غلبه کنند. بهتر است بدانید با انجام دادن این بازی‌ها، ذهن کودک بیشتر تقویت می‌شود و روز به‌ روز مهارت‌های تازه‌تری را یاد می‌گیرند. بعضی از اسباب‌ بازی‌ها مهارت درک محیط اطراف، هماهنگی بین دست و چشم، مهارت‌های حرکتی و… را هم در کودکان تقویت می‌کنند. چند نمونه از این بازی‌ها شامل؛ نقاشی، پازل‌ها، بلوک‌ها، بازی مرتب کردن اشکال، وسایل هنری همچون سفالگری، خمیر بازی، آبرنگ بازی و… می‌شود.

  • در برگرفتن تخیل کودک

به‌ طور معمول قوه‌ تخیل در کودکان از 3 سالگی به بعد شروع به رشد می‌کند. در این زمان کودک به‌ طور دائم خود را در نقش‌های مختلفی تجسم می‌کند و فکرهای بیشتری در ذهن او ایجاد می‌شود. بنابر این باید به‌ دنبال یک اسباب‌ بازی مناسب باشید که کودکان‌تان بتوانند هنگام تخیل کردن، از آن‌ها هم استفاده کنند. این گونه اسباب بازی‌ها، مهارت‌های حل مسئله، مهارت‌های زبانی و سوادآموزی، مهارت توالی سازی و… را در کودکان شما پرورش می‌دهند.

از جمله بهترین بازی‌هایی که به پرورش خلاقیت بیشتر فرزندان‌تان کمک می‌کنند؛ می‌توان قطار، عروسک‌های مختلف، مواد غذایی اسباب بازی، جعبه‌های بزرگ یخچال یا جعبه‌های ساخت خانه، بشقاب‌های پلاستیکی، شلنگ آتش‌نشانی، کامیون، ماشین مقوایی، عروس شخصیت‌های کارتونی و کشتی دزدان دریایی را نام برد.

  • ترغیب کردن کودک به فعالیت‌های بدنی

به‌ طور معمول اغلب کودکان فعال و پرانرژی هستند و دوست دارند دائم در حال فعالیت و بازی باشند. اما با ورود تکنولوژی‌های پیشرفته و بازی‌های کامپیوتری، برخی از کودکان دیگر فعالیت‌های بدنی زیادی ندارند و سراغ کنسول‌های بازی و تلفن‌های همراه می‌روند. از این‌ رو بهتر است از اسباب‌ بازی‌هایی کمک بگیرید که کودکان‌تان را به فعالیت‌های بدنی ترغیب کنند. مثلاً می‌توانید از توپ، اسکوترهای برقی، حلقه و توپ بسکتبال، سه‌ چرخ، بولینگ پلاستیکی، ابزارهای باغبانی و… بهره بگیرید.

  • کمک به برقراری ارتباط بهتر

یکی دیگر از ویژگی‌های اسباب ‌بازی مناسب، کمک به برقراری ارتباط بهتر با دیگران است. اسباب‌ بازی‌هایی که انتخاب می‌کنید، باید بتوانند بین والدین و کودک یک ارتباط عالی برقرار کنند. در این میان بهتر است بدانید که بازی‌هایی همچون؛ بازی تخته، منچ بازی، راز جنگل، مار پله و شطرنج که نیازی به خواندن عدد یا حروف خاصی ندارند، برای تمام سنین جذاب و لذت‌ بخش است.

انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

نکات مهم برای انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

  • برای انتخاب اسباب بازی مناسب کودک ، باید خلق‌ و خوی کودکان‌تان را در نظر بگیرید و متناسب با آن‌ها، یک اسباب‌ بازی عالی و جذاب را تهیه کنید.
  • اگر می‌خواهید علاوه‌ بر رشد کودکان‌تان مهارت‌های حرکتی در آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهید؛ بهتر است از بازی‌هایی کمک بگیرید که اعتماد به‌ نفس و تعادل آن‌ها را افزایش دهد. از جمله این بازی‌ها می‌توان وسایل نقلیه مخصوص کودکان، تاب بازی، کالسکه عروسک، خمیر بازی، نقاشی با انگشتان، آبرنگ بازی، مداد شمعی و… را نام برد.
  • برای انتخاب یک اسباب‌ بازی مناسب، بهتر است علاقه و نظر کودکان‌تان را هم در نظر بگیرید تا در نتیجه بهترین انتخاب را داشته باشید و کودکان نیز شوق و ذوق خود را از دست ندهند.
  • اگر از مداد شمعی، کتاب داستان‌های مختلف، آبرنگ‌های انگشتی، حروف الفبای مغناطیسی و کارت‌های حروف الفبا برای بازی کردن با کودکان تان بهره بگیرید؛ در واقع به یادگیری خواندن و نوشتن آن‌ها کمک زیادی خواهید کرد.
  • اگر می‌خواهید ذهن کودکان‌تان فعال‌تر شود؛ حتما از بازی‌های فکری مختلف بهره بگیرید. البته بهتر است این بازی‌ها را متناسب با سن کودکان‌تان تهیه کنید زیرا اگر بازی‌های مورد نظر برای سن کودکان شما مناسب نباشد، نمی‌تواند نتیجه مطلوبی را از خود به جای بگذارند کودکان نیز از بازی کردن با آن‌ها زده خواهند.
  • تا حد امکان سعی کنید سراغ بازی‌های سخت و پیچیده نروید. بیشتر از بازی‌هایی بهره بگیرید که کودکان را به حرکت ترغیب کند و کودکان بتوانند جنب و جوش داشته باشند.
  • دقت داشته باشید که بازی‌های رایانه‌ای، می‌توانند اثرات مخربی را از خود به جای بگذارند و سلامت کودکان را تهدید کنند. از این رو توصیه می‌کنیم فرزندان خود را به انجام دادن این بازی‌ها، تشویق نکنید.

بیشتر بخوانید:‌ تاثیر بازی فکری در کودک

سخن پایانی

هنگام انتخاب اسباب بازی مناسب کودک ، بهتر است موارد ذکر شده در این مطلب را به خاطر بسپارید و با توجه به آن‌ها؛ بهترین گزینه را انتخاب کنید. در واقع انتخاب کردن اسباب بازی خوب، خیلی سخت نیست و هر کسی می‌تواند به راحتی انواع مختلفی از اسباب بازی‌های مناسب را برای کودکان خود تهیه کنید.

توی سان، فروشگاه خرید اینترنتی اسباب بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *